Monday, May 23, 2011

Betul ker cerita nie ?

Ksu paling berkuasa

Pernah suatu waktu dahulu satu akhbar tempatan menulis cerita tentang seorang KSU yang begitu berkuasa sehingga Menterinya boleh disuruh untuk melakukan apa sahaja mengikut kehendak KSU tersebut.
Menteri ni pulak bukanlah Menteri yang junior. Senior jugak beb!
KSU ini pulak dengar ceritanya memang kaki perempuan. Pantang nampak dahi licin sikit, mesti nak dihenjutnya. Kalau nak baik dengan dia senang je, supply perempuan, gerenti settle. 
Ada satu masa dulu dikaitkan dalam satu kes khalwat dengan seorang artis tempatan. Kes yang tu dengar cerita dah dikambuskan. Maklumlah, media elektronik ni dan berita di bawah kawalan dia jugak.
Tak cukup dengan kes-kes tu, semua kontrak bekalan dan siaran pun dia nak tibai. 
Apa Pak Menteri tak nampak ke semua yang berlaku? Atau Pak Menteri ada apa- apa ka?
Tanggal awal Mei, si KSU ni sepatutnya bersara wajib. Ramai yang menjangkakan dia ni akan bersara. Ini adalah kerana ada kedengaran satu 'unofficial policy' di Putrajaya yang tidak menggalakkan penyambungan perkhidmatan penjawat awam kanan secara kontrak supaya pegawai-pegawai dibawah mendapat peluang untuk menerajui sesuatu Kementerian itu.
Memang bagus la polisi ini! Didapati juga beberapa pegawai tingginya yang bersara wajib dan tempoh perkhidmatan mereka tidak disambung pun. 
Sebagai contoh, penjawat awam pangkat tertinggi di Kementerian Kesihatan, Kementerian Luarbandar, Kementerian Pengajian Tinggi.
Menteri pun dengar ceritanya tak juga menyokong penyambungan dia ni. 
Tertanya-tanya pulak macam mana orang yang ada kes disiplin dan ada juga den gar dia ambik duit netbook 1malaysia pun boleh kena sambung? Apahal? Tak cukup ke penjawat awam lain yang boleh ganti orang macam ni?




nota kaki - maklumat ini di-terima melalui e-mel. pihak yang terbabit jangan melatah yea, sila jawab secara beradab jika kebenaran di-pihak anda. terima kasih.

No comments: